* * * * *



Freedom, Akon's tredje album.

13 låtar, lika många hitsinglar.

Ni vet att jag är otroligt svag för Senegalesen, Akon har gjort de som inte alls många gjort i år. Han gör med Freedom ett av årets absolut bästa album.

Sitter och tänker vart jag ska börja någonstans... Kan väl blicka tillbaka över 2008, de var ju i
februari som två låtar dök upp från Akon, Could You Be The Reason och Come Back To Me. Då visste vi inte mycket om vad som skulle ske, ett album var på G och två riktigt bra låtar läcker som demos vilket är väldigt sällsynt.

Fram nu då, till för en månad sen när tracklisten till skivan bekräftades från Universal Music och ingen av de två låtarna fanns med, men så när jag idag står och lagar mat och har på skivan i bakgrunden så dyker den upp, Could You Be The Reason fast nu heter den We Don't Care och ny mastrad, de var sannerligen pricken över i 't för de här albumet, lyckan bara för mig när jag hörde att den fanns med på plattan är stor, hehe aaa var verkligen hypad över de här albumet och allt som jag önskade mig av skivan fick jag plus nu We Don't Care.



Spår nummer ett är första singeln Right Now och efter de så flyter de på i samma takt och tempo, Akon ville göra ett lite mer eurodance inspirerat album och de gör han på de bästa sättet som går, Beautiful som han gör tillsamans med Colby O Donis och Kardinal Offishall är brutalt bra och ligger som många andra låtar runt 130 bpm.

Visst kör han några midtempo låtar som underbara Freedom (handlar om hans dröm att förändra världen), Birthmark och Sunny Day som även den har läckt tidigare, men i den här slutgiltiga versionen så är Wyclef Jean med och hjälper till.

Kommande tredje singeln kommer att bli låten Troublemaker som även den har HIT skrivet över sig, den beräknas släppas ut på radiostationerna när albumet släpps i början av december.

Producenter på skivan är Akon själv men även svensken RedOne ligger bakom två låtar (Against The Grain och Sunny Day), mannen som dock är flitigast med produktioner på skivan är hans nära vän, de holländska geniet Giorgio Tuinfort som jobbat mycket tidigare med Akon (Leona Lewis, Gwen Stefani).

I mitt tycke så är de här ett av årets absolut starkaste album, om inte de starkaste!

Bästa Spår: Beautiful, Freedom.

Och bara för de så kör vi något nu som inte alltför ofta sker!

Men glöm inte att köp skivan nu när den släpps den andra december! Perfekt julklapp också! ;)

Enjoy!!

Akon - Freedom [FullAlbum]
\\ Länk 1
\\ Länk 2















Kommentarer
Postat av: Patriik

Galet bra alltså! Birthmark är ju så härlig också!

2008-11-29 @ 01:19:54
Postat av: Julia

cool blogg

Postat av: Markus

var det bara jag som blev EXTREMT besviken på detta albumet? dom har förstört bla sunny day och could you be the reason ( we don't care) och resten är bara allmänt dryga ..

2008-12-14 @ 22:16:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback