Here I Stand

image1009
Barry White, R.Kelly och Usher är alla tre experter på att sjunga om begreppet kärlek och sex. När Usher äntrade scenen i mid/late-90's med låtar som You Make Me Wanna och Nice And Slow så greppade han ett stadigt grepp om tronen som en av r&b kungarna. Nu, snart tio år senare så är han fortfarande lika het, med första singeln Love In This Club från hans kommande album Here I Stand, så är kraven på han kanske större än någonsin.

Att följa upp album som 8701 och Confessions är bara det en ordentlig utmaning för den snart trettio åriga nygifta pappan, Usher Raymond. Here I Stand som läckte häromkvällen är ett album som man väntat sig vara ett mästerverk. Jag minns i
början av februari då jag för första gången fick höra en preview på Movin Mountains, ibland vet man bara att de här kommer bli bra och de var väl den känslan jag fick när jag hörde den och jag vet att jag inte var ensam om det. Första singeln Love In This Club som har ett fräscht sound i midtempo är en låt som radion, teven och många många andra älskar, självklart gör även jag de men tycker den kan påminna om hans tidigare låt Lovers And Friends.

Åttonde spåret på skivan är en Jermaine Dupri producerad låt som heter Something Special, låten inleds akustiskt och Usher får glänsa lite med hans smöriga underbara röst, låten droppar sedan beatet och är en av mina definitiva favoriter på skivan. En annan är His Mistakes (I Cant Win), den Stargate producerade pianodrivna låt som handlar om relationsproblem, han sjunger om att hon jämför han med hennes ex. "Just because he did, you think I'm cheating?"

Bästa spåret på skivan är ändå den jag älskade från första början. Movin Mountains är låten jag talar om, uttrycket kärlek vid första ögonkastet har väl aldrig lämpats sig bättre än vid detta tillfället, efter att hört den för första gången kan man nästan läsa genom raderna på inlägget när jag först skrev om just denna låt, hur jäklarns bra jag tyckte de här var. Nu så här nästan fyra månader senare så sitter jag på den fulländade versionen som är ännu bättre och dom geniförklarade Tricky Stewart och The Dream som ligger bakom produktionen borde bara dom få något för denna låt. Allt i denna låt är over-the-top och är definitivt ett rätt val att använda som andra singel. När han plågsamt sjunger/skriker Just Leave Me så kan man väl inte begära mer av en låt.

Här är för övrigt musikvideon till den underabara låten där Usher bokstavligt talat flyttar berg.

Ja de är många stora namn som hjälpt Usher med hans Here I Stand album, med namn som Polow Da-Don, Stargate, The Dream, J.R Rotem, Dre & Vidal och inte minst will.i.am.

Medans de finns riktiga mästerverk på skivan så finns de också dippar där de bara blir för tråkigt och smörigt, låtar som Best Thing, Love You Gently och Lifetime, dom låtarna får mig och undra om hans uttalanden att han vuxit och att albumet inte är som något tidigare, de låter sent nittiotal/tidigt 2000.

Usher har sålt över 25 miloner skivor världen över och med detta album så kommer han sälja x - miljoner antal skivor till för allt som allt så är Here I Stand ett starkt album med fem-sex-sju riktigt bra låtar. Ett album som definitvit bör införskaffas.

Bästa Spår;
His Mistakes (I Cant Win), Movin Mountains, Love In This Club, Something Special, Trading Places och What's A Man To Do.


Ps. Som jag tidigare skrivit, så tänker jag INTE lägga upp hela album på sidan. Ds.


Kommentarer ÄR gratis, Så lämna gärna en.
Thanx!





Kommentarer
Postat av: NJJ

håller med det är ett riktigt bra album,,, fast jag gillar fakiskt "love you gently" tycker de är en skön slowjam. skulle vilja att det var mer upptempolåtar, får hoppas att det kommer på re-realesen XD

2008-05-23 @ 19:06:27
Postat av: sebastian

Hmm jag tycker nog endå att movin mountains inte är den bästa låten, tycker nästan att du dramatiserar hela låten, skulle t.ex. inte säga att han skriker "just leave me!". Favorit låtarna: Someting Special, Love You Gently, His Mistakes, (in the club,)och Whats your name.... Detta är en skiva som iallfall jag kommer spela sönder och samman när den kommer ut nu i veckan....

2008-05-24 @ 14:42:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback